Odkdy jsou povinné zimní pneumatiky a co vám hrozí při jejich neobutí?

Odkdy jsou povinné zimní pneumatiky a co vám hrozí při jejich neobutí?

Leden je měsícem, kdy by všichni řidiči v Čechách měli již nějakou dobu mít na svých autech zimní pneumatiky. Bohužel tomu tak často není. Dnes vám proto přinášíme několik užitečných informací nejen o zimních pneumatikách, ale také o tom, co vám hrozí v případě, že je na svém autě nemáte.

Kdy přezout z letních na zimní pneumatiky?

Pokud vás trápí otázka, kdy auto z letních na zimní pneumatiky vlastně přezout, tak věřte, že zákon hovoří jasně. Povinnost zimních pneumatik platí od prvního listopadu do třicátého prvního března, a to v případě, je-li na vozovce souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo lze-li jejich vytvoření vzhledem k povětrnostní situaci předpokládat. Konkrétně se povinností používat zimní pneumatiky zabývá § 40a zákona 361/2000 Sb.

Proč přezout aneb rozdíly mezi zimním a letním obutím

Pneumatiky patří k nejdůležitějším součástem auta a výrazně ovlivňují bezpečnost jízdy. Hlavní rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami spočívá v tom, že zimní pneumatiky mají oproti letním mnohem více drážek, kterými se odvádí voda. To je v zimě velmi důležité, neboť silnice jsou velmi často mokré, případně mírně zasněžené. Více drážek na zimní pneumatice s sebou přináší i větší počet hran, díky kterým poté pneumatika také lépe drží na případné sněhové pokrývce, trakce je ve srovnání s letními pneumatikami mnohem lepší.

Rozdíl spočívá také v materiálu, ze kterého jsou zimní pneumatiky vyrobeny. Směs na jejich výrobu je totiž měkčí než u letních pneumatik, a tak mnohem lépe fungují i za nízkých teplot. Směs na výrobu zimních pneumatik obsahuje siliku, která zvyšuje přilnavost na sněhu a ledu. Někteří výrobci přidávají do směsí také  přírodní oleje pro lepší odvádění vody. S materiálem, ze kterého jsou pneumatiky vyrobeny, souvisí i to, kdy naopak přezout zpět ze zimních pneumatik na letní. V tomto případě by totiž nemělo být rozhodující datum v kalendáři, ale právě teplota. Udává se, že pokud teplota dlouhodobě přesahuje sedm stupňů Celsia, je čas pneumatiky vyměnit. Zimní pneumatiky totiž při této teplotě ztrácí svou účinnost, jejich přilnavost se zhoršuje a také se mnohem rychleji opotřebovávají.

Pro správné fungování je důležitá také dostatečná hloubka dezénu pneumatiky. Nové zimní pneumatiky mívají hloubku přibližně osm až devět milimetrů, zákonem stanovené minimum pro zimní pneumatiky jsou čtyři milimetry. Toto minimum platí pro vozidla s hmotností do tří a půl tuny, u vozidel o maximální přípustné hmotnosti vyšší, je minimální hloubka šest milimetrů. Čím hlubší má pneumatika vzorek, tím lepší má vlastnosti na sněhu i mokru.

Bezpečnost nadevše aneb jak se chová letní pneumatika v zimě

Letní pneumatiky jsou konstruovány především tak, aby byly odolné vůči vysokým teplotám, kterých může vozovka v létě dosahovat, a aby zajišťovaly nízkou spotřebu a tichou jízdu. Když teplota klesne pod sedm stupňů, guma, ze které jsou vyráběny, začíná tvrdnout a navíc systém drážek pro odvádění vody přestává fungovat. Automobil se tak stává méně bezpečným. Za mírnou nevýhodu zimních pneumatik někteří řidiči považují to, že je s nimi spojena o něco vyšší spotřeba paliva a hlučnost. To ale za vyšší bezpečnost rozhodně stojí.

Bylo provedeno nespočet testování, které rozdíly v bezpečnosti zimních a letních pneumatik potvrzují. Mezi nejprůkaznější zcela jistě patří rozdíl v brzdné dráze na namrznuté či zasněžené silnici. Letní pneumatiky mají na stejném povrchu brzdnou dráhu přibližně třikrát delší než pneumatiky zimní. Tyto metry ale mohou hrát zásadní roli při vyhnutí se nehodě. Aby zimní pneumatiky správně fungovaly, je také potřeba mít je na všech čtyřech kolech, nikoli pouze například na dvou kolech vpředu, jak někteří řidiči ve snaze ušetřit čas i peníze dělají. V takovém případě zimní pneumatiky nefungují správně.

Zimní pneumatiky byste také měli správně každé čtyři roky vyměnit za nové. Po určité době totiž jejich směs začne stárnout, tedy tvrdnout a její spolehlivost se snižuje. Informace o tom, kdy byla pneumatika vyrobena, je uvedena na boku pneumatiky, kde se nachází nápis DOT a za ním řada čísel. Čtyři poslední čísla představují číslo týdne a rok výroby pneumatiky. Vhodné nejsou ani tak zvané celoroční pneumatiky, které jsou jakýmsi kompromisem mezi letní a zimní gumou. Při podmínkách ve střední Evropě je na ně ale rozdíl mezi zimními a letními teplotami příliš velký, a nechovají se tak ideálně ani v létě, ani v zimě.

Jak je to v případě nehody?

Pokud se stanete účastníky dopravní nehody a prokáže se souvislost mezi škodou a vašimi letními pneumatikami, neboť počasí odpovídalo situaci, kdy jste je podle zákona neměli mít, má pojišťovna právo krátit pojistné plnění, neboť vaše vozidlo nesplňuje technické podmínky pro provoz na silničních komunikacích. Pokud máte na autě zimní pneumatiky, krácení pojistného se obávat nemusíte.

Riziko pokuty

Pokud používáte v zimě letní pneumatiky, musíte být připraveni také na případné riziko pokuty. Pokud povětrnostní podmínky vyžadují zimní pneumatiky a vy je na svém autě nemáte, mohou vám policisté uložit pokutu ve výši až 2 000 Kč.

Zimní pneumatiky v zahraničí

K povinnosti zimních pneumatik státy přistupují různě. V některých zemích je tak zimní přezutí povinné, jinde jen doporučené. Lišit se může i vyžadovaná hloubka dezénu zimních pneumatik. Proto je vhodné si před každou cestou do zahraničí ověřit, jak je to konkrétně v zemi, do které směřujete. Můžete tak předejít tučné pokutě, která vám za jízdu na letních pneumatikách v zimě v některých státech hrozí.

Komentáře k článku